دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
03 آبان 1402 - 11:00
ضربات جدی بر پیکره نامشروع رژیم اشغالگر قدس

اشغالگر؛ به پایان سلام کن

«۷ اکتبر ۲۰۲۳» مهم­ترین تاریخ در مناسبات مبارزاتی رزمندگان فلسطینی است. رزمندگان مجاهد فلسطینی با راهبرد امنیتی- نظامی مناسب بر پیکره رژیم نامشروع صهیونیستی ضربات جدی وارد کردند؛ به نحوی که این ضربات جبران ناپذیر است.
کد خبر : 15350

پایگاه رهنما:

تحلیل راهبردی 

رهبر معظم انقلاب در دو سخنرانی مهم اخیر با تشریح مسائل فلسطین و تحولات رخ داده در آن طی هشتاد سال گذشته، بر این نکته صحه گذاشتند که مقاومت فلسطین در حال حاضر به نقطه‌ای رسیده است که شکستی غیرقابل ترمیم اطلاعاتی و نظامی را به رژیم اشغالگر صهیونیست وارد نموده است. ایشان در دانشگاه افسری امام علی علیه‌السلام فرمودند: «در این قضیّه‌ی پانزدهم مهر به این طرف، رژیم غاصب صهیونیستی، هم از لحاظ نظامی، هم از لحاظ اطّلاعاتی، یک شکست غیر قابل ترمیم خورده؛ شکست را همه گفتند، تأکید من به غیر قابل ترمیم بودن است.‌ من می گویم این زلزله‌ی ویرانگر توانسته است بعضی از سازه‌های اصلی حاکمیّت رژیم غاصب را ویران کند که تجدید بنای آن سازه‌ها به این آسانی امکان‌پذیر نیست. بعید است که رژیم غاصب صهیونیستی با همه‌ی های‌وهویی که می کند، با همه‌ی حمایت هایی که امروز در دنیا از سوی غربی‌ها از او می شود، بتواند آن سازه‌ها را ترمیم کند. من عرض می کنم از شنبه‌ی پانزدهم مهر، رژیم صهیونیستی دیگر رژیم صهیونیستیِ قبلی نیست و ضربه‌ای که خورده است به این آسانی قابل جبران نیست.»

مولفه ­های ضربات ترمیم ناپذیر

برای واکاوی شکست سخت رژیم اشغالگر قدس باید مولفه های ترمیم ناپذیری را مورد بررسی قرار بدهیم. این نکته قابل توجه است که «تهدید اثرگذار چندسطحی» موجب ضربه به ماهیت ساخت قدرت خواهد شد. در راستای این استدلال امنیتی روزنامه معاریو در گزارشی به زبان عبری به نقل از «اسحاق بریک» ژنرال ارتش اسرائیل و یکی از فرماندهان این رژیم در جنگ یوم کیپور۱۹۷۳ در اعترافی جالب عنوان کرد: «اسرائیل برای یک تهدید چندبعدی و چندجبهه‌ای ساخته نشده و دوام نمی‌آورد.» در این راستا سه سطح اصلی را مدنظر قرار دادیم:

  • شکست اطلاعاتی

وظیفه اصلی سازمان‌های اطلاعاتی جلوگیری از غافلگیری است. در این راستا نهاد امنیتی- اطلاعاتی اقدام به «هشداردهی» به ارکان حاکمیتی می کند. پایه اصلی هشداردهی شناخت منابع و ابعاد تهدید است. در عملیات اخیر سیستم اطلاعاتی شین بت و موساد رژیم اشغالگر قدس هیچگونه هشداری نسبت به عملیات رزمندگان فلسطینی ندادند. سردبیر نشریه صهیونیستی «جویش کرانیکل» در شبکه اجتماعی «اکس» نوشت: « اسرائیل شکست بزرگ نظامی و اطلاعاتی خورد. هرگز در عمرم شاهد چنین چیزی نبودم.» بنابراین شاهد شکست اطلاعات جدی رژیم اشغالگر قدس هستیم که پس از چند روز به صراحت این شکست را ابراز کردند. «رونن بار» رئیس شین بت (سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی)  اعتراف کرد که سازمان او نتوانست کشته شدن جلوی کشته شدن بیش از ۱۳۰۰ اسرائیلی را در نبرد با حماس بگیرد. وی گفت: «ما نتوانستیم هشدار کافی بدهیم، مسئولیت بر عهده من است. با وجود یک سری عملیات،  نتوانستیم حمله را خنثی کنیم. زمان برای تحقیقات وجود خواهد داشت. اکنون در حال مبارزه هستیم.» و این شکست ابعاد اقتصادی نیز داشته است به نحوی که «گاد لیئور» خبرنگار روزنامه یدیعوت آحارونوت گفته است: «جنگ اخیر در شرایطی آغاز شد که بازار اسرائیل در انتظار تصمیمات سرنوشت ساز در مورد نرخ بهره بانک مرکزی بود، به‌خصوص که واحد پول (شیکل) به کاهش ارزش خود در برابر دلار و سایر ارزهای خارجی ادامه می‌دهد و بورس تل‌آویو نیز برای چهارمین روز متوالی به کاهش خود ادامه داده است. جنگ در جبهه غزه باعث عمیق‌تر شدن بحران در اقتصاد اسرائیل شده است.»

  • شکست نظامی

رژیم اشغالگر قدس مدعی است که ارتش رژیم مسلط‌ترین، مهمترین و قدرتمندترین ارتش غرب آسیا است اما در این عملیات غافلگیرکننده هیچ گونه واکنشی از این ارتش مشاهده نشد. «هرتزوگ» رئیس ‌رژیم صهیونیستی، تعداد کشته‌شدگان را ۹۰۰ نفر و مجروحان را ۲۵۰۰ نفر اعلام کرده است. روزنامه معاریو اما تعداد کشته‌ها را ۱۱۰۰ نفر و زخمی‌هایی را که حال برخی از آنها وخیم است، ۲۷۴۱ نفر عنوان کرده است. کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل هم می‌گوید: «جسد ۱۵۰۰ نظامی و شبه‌نظامی پیدا شده است و تعداد مفقودان و اسرا، بالای دو هزار نفر برآورد می‌شود.» درحالی که در جنگ ۳۳ روزه در سال۲۰۰۶، اسرائیل فقط 2 اسیر داد. رژیم صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه۱۲۱ کشته و ۱۲۴۴ زخمی داد. سردبیر بخش غرب آسیای اندیشکده معتبر «بروکینگز» اذعان کرد که آمادگی کتائب القسام، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) حیرت انگیز است. «ناتان ساکس» میر مسئول بخش خاورمیانه اندیشکده آمریکایی «بروکینگز» در پستی در شبکه‌های اجتماعی نوشت:« در حمله غافلگیرانه گسترده حماس به اسرائیل در صبح شنبه ده ها نیروی حماس زیر پوشش هزاران موشک شلیک شده از غزه به شهرها و روستاهای اسرائیل نفوذ کردند.»

  • روایت‌گری گروه‌های مقاومت از صحنه

در ادوار پیشین همواره رژیم اشغالگر قدس در روایت پیروزی دست برتر را داشت و جهان شاهد مظلومیت فلسطینی­ها در قبال جنایت آنان بود. روایت پیروزی در برابر قدرت پوشالی رژیم اشغالگر قدس فقط در هنگامه آزادسازی جنوب لبنان و  جنگ ۳۳ روزه در برابر حزب الله لبنان نمایان شد و حالا شاهد برتری روایت پیروزی در صحنه نبرد از سوی رزمندگان اسلام هستیم. روایتی که قدرت پوشالی آنان را به محاق برد و از سوی دیگر اقتدار رزمندگان در مبارزه را نمایان ساخت. این روایتگری مانع از ایجاد عملیات روانی با اتخاذ تکنیک شایعه و دروغ شد.

 نسل‌کشی صهیونیست‌ها در بیمارستان المعمدانی غزه

رژیم اشغالگر قدس در برابر این ناکام سیاسی- امنیتی در وضعیت بغرنج قرار دارد؛ به همین خاطر در جنونی تمام عیار در ۱۷ اکتبر ۲۰۲۳ – ۲۵ مهر ۱۴۰۲-  به بیمارستان المعمدانی در غزه حمله موشکی کرد.جنایتی که در تاریخ سابقه ندارد. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی هم در توجیه بمباران این بیمارستان گفت که پیش‌تر هشدار داده بودیم که این بیمارستان و پنج بیمارستان دیگر باید تخلیه شود. از سوی دیگر «ایتمار بن گویر» وزیر امور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی هم دقایقی پس از این جنایت هولناک گفت که تنها چیزی که باید وارد غزه شود صدها تن مواد منفجره است نه کمک‌های بشردوستانه.»

دست روی ماشه

رژیم اشغالگر قدس پس از عملیات موفقیت آمیز طوفان الاقصی به خوبی درک کرده است که هسته های محور مقاومت در گستره غرب آسیا دارای ضریب قدرت بالا در اقدامات پیش دستانه و بازدارنده هستند و هرگونه تحرک یا اقدام که امنیت هریک از اعضای محور مقاومت را تحت الشعاع قرار بدهد با واکنش جدی و پشیمان­کننده محور مقاومت همراه است و بازه زمانی پایان زیست متعفن خود را زودتر خواهد دید. مائده میرهادی

ارسال نظرات